Jak správně dýchat?

Jak správně dýchat?


Dech má obrovský potenciál. Umí nás uklidnit, dodat nám sílu, pomoci překonat těžké chvíle.
V dechu se odráží náš emoční stav a dech dokonce umí náročné emoce rozehnat. Je to naše životní síla a je jen na nás jestli se naučíme ji využívat.


Zavřete oči, pomalu, zhluboka se nadechněte a kontrolovaně pomalu vydechněte. Jak se cítíte? A teď naopak zkuste chvíli nedýchat, jak dlouho to vydržíte? Už po chvilce budete pociťovat neklid a potřebu se znovu nadechnout. Dech je pro náš život esenciálně důležitý, a přesto, jak málo mu věnujeme pozornosti?

Dech je život. Provází nás od začátku do konce.

Prvním nádechem začínáme naší pozemskou pouť a s posledním výdechem opouštíme tento svět. Co ale všechny nádechy a výdechy mezitím? Dýcháme pořád, 10-20 dechů za minutu. Jak často, si ale skutečně dech uvědomujeme? Jak často víme, že dýcháme?
Nad dýcháním nepotřebujeme přemýšlet, dýcháme automaticky a většinu času nevědomě. Takový dech je ale většinou mělký a povrchový a jelikož dech je naše životní síla, možná je pravda i to, že většinu času ani nevíme, že žijeme. Naše dny plynou a pádí, jako tisíce nádechů a výdechů, kterých jsme si nestačili všimnout.
Pokud dýcháme povrchově, stačí nám dech tak akorát pro přežití a mnohem víc opotřebováváme orgány, které jsou nedostatečně zásobené kyslíkem. Pokud se ale naučíme dýchat zhluboka, budeme mít mnohem více síly a energie. Dech je obrovský pomocník a průvodce. Správné dýchání je klíčem ke zdraví a spokojenému životu.

Dech nás vrací do přítomnosti.

Podstatou většiny meditací je soustředit se na dýchání. Když opravdu pozorně sledujeme vlnu nádechu přecházející ve vlnu výdechu, nemáme čas na jiné starosti. Jsme tady a teď.
Dech je mostem který spojuje naší mysl s naším tělem. S každým nádechem do svého těla dostáváme životodárnou energii, kyslík, který vyživuje každou buňku našeho těla. Každý výdech z našeho těla odvádí škodlivé látky, toxický oxid uhličitý, ale i stres a napětí. Výdech je příležitost si odpočinout, nechat odejít to, co nám už neslouží.

Jak se správně dýchá?

Správně se dýchá do břicha. Při dýchání by měla pracovat bránice, jakožto hlavní dechový sval. Břicho by se nemělo jen zvedat nahoru, ale rozšiřovat se také do strany a dozadu.

Bránice spolu s pánevním dnem a hlubokými břišními svaly vytváří oporu pro páteř. Koordinace těchto svalů spolu s dechem udržuje páteř ve správném postavení, bez bolesti a blokád.

Brániční dýchání (dýchání do břicha) pomáhá fixovat spodní žebra, která se při správném nádechu nezvedají. Hrudník by se při správném dechu měl rozšiřovat do stran, což je důležité pro plné využití kapacity plic. Čím je, během dechu hrudní koš všemi směry pohyblivější, tím více využíváme skutečný potenciál našich plic a tím více kyslíku se dostane ke všem našim orgánům.

Správný dech nám pomáhá se správným držením těla.

Funguje to ale i obráceně. Nesprávný dechový stereotyp je podkladem, příčinou i důsledkem vadného držení těla. Všechno v našem těle je provázané. Pokud dýcháte mělce a povrchově, dýcháte tzv. hrudním a nebo podklíčkovým typem.

Bránice není aktivována, střed těla není stabilizován, přetěžují se horní trapézy a hrudník se nepohybuje do stran, ale jen nahoru a dolů. S tímto typem dýchání jsou spojené ztuhlé trapézy, šíje, ramena a bolesti hlavy.


Správné dýchání prodlužuje život a zvětšuje jeho kvalitu.

Správné dýchání ovlivňuje činnost našeho mozku, naši paměť i koncentraci, krevní oběh a látkovou výměnu. Když dýcháme sytě a zhluboka, správně do břicha, máme hned o 20-30% více fyzické energie. A to stojí za to ne?

Nejlépe se hluboké brániční dýchání nacvičuje v leže na zádech, jde to ale i v sedě či ve stoje. Když víte jak na to, můžete s dechem pracovat kdykoliv a kdekoliv.

Zde je pár tipů jak se učit správně dýchat.

  • Položte si na břicho dlaň a dýchejte proti ní. Jemný tlak vaší dlaně vám pomůže zacílit dechovou vlnu dolů do břicha.
  • Pro prohloubení a zpomalení dechu, pomáhá počítání. Při nádechu počítejte do pěti, to samé při výdechu. Postupně můžete číslo navyšovat.
  • Položte jednu ruku na hrudník a druhou ze strany na břicho. Při správném nádechu by se hrudník neměl zvedat, ale měli byste cítit jak vám dech rozšiřuje prsty položené z boku na břiše.

Práce s dechem je zázračná cesta jak se zrelaxovat a uklidnit.

Ve východních kulturách je vědomý dech součástí celostního léčitelství. Proto se jej v kurzu Cesta dechu učíme chápat komplexně. Obnovit, prohloubit a znovu objevit krásu a sílu přirozeného dýchání, které nám dodává energii a životní sílu a léčí, je v rukou každého z nás. Indičtí jogíny věří, že na život má každý člověk vymezený počet dechů a tak dech cíleně zpomalují. Zkusme k dechu přistoupit jako k něčemu velmi důležitému a vydat se na cestu jeho praktikování a poznávání. Třeba nám to promění život.